Unni Leiros Pettersen fikk Kultur- og miljøprisen 2022

Under kommunestyremøtet 15. desember delte ordfører Terje Bartholsen ut Kultur- og miljøprisen 2022 til Unni Leiros Pettersen.

Unni Leiros Pettersen får Kultur- og miljøprisen 2022. - Klikk for stort bildeUnni Leiros Pettersen får Kultur- og miljøprisen 2022. Unn Kristin Laberg

- Hun har vært, og er fremdeles, en inspirasjonskilde for sine kulturelle, sosiale og miljømessige aktiviteter, og vi mener at hun fortjener kommunens honnør og anerkjennelse, skriver Evenes menighetsråd/fellesråd om sitt forslag til mottaker av kultur- og miljøprisen.

Ordfører Terje Bartholsen trakk frem den langvarige frivillige innsatsen som Unni har gjort for barn og unge samt de med nedsatt funksjonsevne. Hun har bl.a. hvert år engasjert konfirmantene og andre til å samle inn til Kirkens nødhjelps fasteaksjon med strålende resultater, best i fylket i mange år, nu sist som topp 10 i Norge. I tillegg til å være organisator, har hun også vært bøssebærer, sjåfør m.m. Hun har de siste årene vært en pådriver for å arrangere kafé i tillegg til å markedsføre aksjonen i ulike medier. Hun har også deltatt som frivillig ved TV-aksjoner.

I en årrekke har Unni vært frivillig i Teodorklubben, et fritidstilbud til de med nedsatt funksjonsevne. Klubben arrangerer en busstur i året, de har høstfest, vårfest og ellers medlemstreff ca. en gang pr. måned i Bårstua.

Unni er pensjonist, men stiller villig opp som organist i ulike sammenhenger og sprer sangglede. På EOS har hun hatt Sangstunder hver måned i mange år, til stor glede for beboerne og stiller også opp på andre tilstelninger ved Evenes omsorgssenter når hun blir spurt. Hun beskrives som et utpreget JA-menneske. I forbindelse med kommunens og kirkens store minnemarkering av prost Anderssen var Unni med i arrangementsgruppa som frivillig og sørget bl.a. for en god presentasjon av prostens salmevers.

Prisen består av en gavesjekk på kr. 5000 og et kunstverk. Unni fikk en akvarell av Berit Høvde Efraimsen fra Harstad som har malt akvareller i en årrekke. Kunstverket var stilt ut på Harstad kunstforenings utstilling nå i desember.

Vi gratulerer Unni med kultur- og miljøprisen!

Statutter for Kultur- og miljøprisen finner du i linken her. (PDF, 88 kB)