Stor interesse for nye boliger

Folkemøtet om nye boliger på Evenes samfunnshus samlet mange interesserte tross godt vær og kollisjon med andre arrangementer.

Folkemøte boligsalg mai 2024 Oversiktsbilde. - Klikk for stort bildeStor interesse for nye boliger.

Evenes kommune hadde i samarbeid med de andre innlederne satt sammen et bredt program, der deltagerne ble oppdatert på både Bogen Aqua, Næringsutbyggingen på Evenes, Forsvarets behov for boliger, samt en vurdering av boligmarkedet i Evenes fra eiendomsmegler Odd Sverre Holte. Sparebank 68 grader nord presentert lånemuligheter og roste kommunen for garantiordningen som er vedtatt og som sikrer boligkjøpere som får det innvilget at de garantert får 90 prosent av nyverdien for boligen om de må selge før det er gått ti år.

Alle innlederne representerer på hver sin måte virksomheter som kan påvirke boligmarkedet, og hovedbudskapet fra alle var at det trenges flere boliger til alle som skal komme hit i tiden fremover.

Ordfører Terje Bartholsen innledet med å fortelle om arbeidet kommunen gjør med boligbygging - Klikk for stort bildeOrdfører Terje Bartholsen innledet med å fortelle om arbeidet kommunen gjør med boligbygging.Silje Håland fra Bolig for folket presenterte leiligheter på Skoletunet, Bergviknes. - Klikk for stort bildeSilje Håland fra Bolig for folket presenterte leiligheter på Skoletunet, Bergviknes.Morten Berg fra Bogen Aqua planlegger byggestart på Slaggen i 2026. - Klikk for stort bildeMorten Berg fra Bogen Aqua planlegger byggestart på Slaggen i 2026.Ronald Walquist i Evenes tomteselskap presenterte næringsutviklingen rundt flyplassen. - Klikk for stort bildeRonald Walquist i Evenes tomteselskap presenterte næringsutviklingen rundt flyplassen.Sjef baseskavdronen Evenes flystasjon Trond Viggo Opdal  viste hvor mange som kommer til Evenes for å jobbe i Forsvaret i årene som kommer. - Klikk for stort bildeSjef baseskavdronen Evenes flystasjon Trond Viggo Opdal viste hvor mange som kommer til Evenes for å jobbe i Forsvaret i årene som kommer.Eiendomsmegler Odd Sverre Holte oppfordret Evenesværinger til å snakke opp verdien av boligene sine istedet for å snakke verdien ned. - Klikk for stort bildeEiendomsmegler Odd Sverre Holte oppfordret Evenesværinger til å snakke opp verdien av boligene sine istedet for å snakke verdien ned.Atle Hornig fra Evenes boligutleie presenterte nøkterne eneboliger til salgs hvor som helst i kommunen. - Klikk for stort bildeAtle Hornig fra Evenes boligutleie presenterte nøkterne eneboliger til salgs hvor som helst i kommunen.Sparebank 68° Nord presenterte finansiering for nyboligkjøpere. - Klikk for stort bildeSparebank 68° Nord presenterte finansiering for nyboligkjøpere.

Ordfører Terje Bartholsen gikk gjennom det som allerede er bygd, rundt 100 boenheter i Evenesmark, i Bogen og på Liland. Alle disse er fylt opp med folk og kommunen arbeider hardt for at det skal bli bygd flere. Blant annet er det viktig å få etablert leiligheter som passer for godt voksne Evenes-væringer som vil bytte eneboligen med noe mer moderne og lettstelt.

Bolig for folket AS presenterte salgsstart på Skoletunet på Bergviknes, der de planlegger leiligheter for salg fra ca 35 til vel 70 kvadratmeter store. Prisene vil ligge fra vel to til vel 4 millioner kroner. Evenes boligutleie, der Mesterbygg er en av eierne, presenterte nøkterne eneboliger til en rimelig pris som kan bygges hvor som helst i kommunen.

Evenes kommunes oppgave er å legge til rette for nybygging og formidle kontakt mellom interesserte og utbyggere. Presentasjonene som ble vist, vil bli tilgjengelig på kommunens hjemmeside og de som er interessert i prosjektene kan kontakte kommunen så formidler vi kontakt inntil utrbyggerene selv overtar.

Alle utbyggere ønsker at folk tegner seg på en interessentliste, og dette kan kommunen formidle. Det er bare å ta kontakt med resepsjonen eller tilflytterteamet. Kontakinfo tilflytterteamet finner du her: Tilflytterteamet i Evenes - kontaktinformasjon

Scroll ned for flere bilder.

Presentasjoner:

Fra Evenes Tomteselskap (PPTX, 15 MB)

Fra Bogen Aqua (PDF, 3 MB)

Fra 133 Luftving (PDF, 185 kB)

Fra Evenes kommune om bolig og tomter (PPTX, 16 MB)