Ny daglig ettermiddagsbuss fra Liland til Bogen

Hver ettermiddag på skoledager blir det rutebuss fra Liland til Bogen med avgang kl 1650.

Ny bussrute – perfekt for ungdom i Evenes: Bak fra venstre: Johan Tverfjeld, Alisa Jordan, Alva Ravn Korneliussen, Rena Høgli, Jentoft Bang Larssen, Gabriel Olsen Foran fra venstre: Stine Røtnes, Emilie Pedersen, Emma Roa.  - Klikk for stort bildeNy bussrute – perfekt for ungdom i Evenes: Bak fra venstre: Johan Tverfjeld, Alisa Jordan, Alva Ravn Korneliussen, Rena Høgli, Jentoft Bang Larssen, Gabriel Olsen Foran fra venstre: Stine Røtnes, Emilie Pedersen, Emma Roa. Terje Bartholsen

Denne ettermiddagsruta er kommet i gang etter initiativ fra Ungdomsrådet i Evenes og dialog mellom ordfører og Nordland fylkeskommune.

- Dette er veldig bra for at flere ungdommer skal kunne delta på aktiviteter etter skoletid på Liland. Buss er viktig for ungdom, sier leder i ungdomsrådet Alisa Jordan.

Etter at frivilligsentralen startet med aktiviteter for unge etter skoletid har det blitt større behov for buss fra Liland om ettermiddagen.

- Vi er veldig glad Ungdomsrådet ga tydelig beskjed om dette behovet og at Nordland fylkeskommune var smidig og fant løsninger. Buss er en nøkkel for at både ungdom og andre skal komme seg rundt i kommunen, sier ordfører Terje Bartholsen.

Ta bussen

Denne ruta dekker kun behovet fra Liland  til Bogen. Både ordføreren og Ungdomsrådet ønsker seg flere ruter.

- Det er opplagt at vi gjerne skulle hatt ruter til hele kommunen, men dette er i hvert fall en begynnelse. Nå er det viktig at både unge og gamle bruker de nye rutene så Fylkeskommunen forstår at vi må satse mer på buss i Evenes framover. Det er den sikreste måten å beholde og utvikle rutetilbudet på, sier ordføreren.