Ny bussrute i Evenes

Det starter en ny bussrute fra Liland hver lørdag som korresponderer med buss til Narvik.

Dermed kan folk på Liland reise kollektivt til og fra Narvik også på lørdager. Eller til og fra Bogen eller Bjerkvik.

Bussruta

Bussrute
Fra Hver lørdag Merknad
Liland kl 12.35 16 seter maxitaxi
Fra Bogen kl 12.53
Fra Narvik 15.50
Fra Bogen 16.35 16 seters maxitaxi

Kjøp av billett

Billettkjøp gjøres ved ombordstigning på bussen i Bogen og i Narvik. Det anbefaler å kjøpe billett gjennom en app: Kjøp bussbillett via Reisinordland - app

Det er tidsbesparende for alle parter. Det er mulig å velge andre språk i appen.

Bakgrunn for tilbudet

Bussruten er kommet i stand etter ønske fra ukrainere som er bosatt på Liland og mangler bil. Den er en del av ordinært rutetilbud i regi av Nordland fylkeskommune og kan benyttes av alle.

- Jeg er veldig glad for at Fylkeskommunen stilte opp med en ny bussrute. Vi har tatt imot tretti flyktninger i Evenes og de fleste bor nær skolen på Liland der de har norskundervisning. Det fungerer godt, men det trenges da et minimum av kollektivtilbud for at de skal få gjort ærend i byen på lørdager, sier ordfører Terje Bartholsen.

Ruta skal gå hver lørdag – foreløpig fram til sommeren. Første avgang er lørdag 22. april.

- Jeg oppfordrer alle til å bruke bussen, både fra Liland til Bogen og motsatt. Det er behov for den og jo flere som reiser jo større er  sjansen for at vi får beholde ruta også i sommer og til høsten, sier ordføreren.

Glede over ny lørdagsbuss: Fra venstre:  Serhii Mynaiev, Olena Strilkovska, Vita Gavryliv, Svitlana Rakitina, Hannah Kozhemyakina, Anna Nifontova, Irina Prokopchukog ordfører Terje Bartholsen. - Klikk for stort bildeGlede over ny lørdagsbuss: Fra venstre: Serhii Mynaiev, Olena Strilkovska, Vita Gavryliv, Svitlana Rakitina, Hannah Kozhemyakina, Anna Nifontova, Irina Prokopchuk og ordfører Terje Bartholsen. Hilde Fjellheim