Informasjon om fugleinfluensa

Det er utbrudd av fugleinfluensa hos villfugl i Norge, og det er påvist flere tilfeller i Nordland. Det er fortsatt ikke meldt om funn av døde fugler i Evenes kommune.

Det er Mattilsynet som har hovedansvar og skal svare kommunene og befolkningen på spørsmål knyttet til smitte, dødelighet og håndtering av døde fugler. Kommunen er i løpende kontakt med Mattilsynet og Statsforvalteren, og vi gjennomfører tiltak i henhold til retningslinjer fra myndighetene.

Innsamling av døde fugler i Evenes

Det er fortsatt ikke meldt om funn av døde fugler i Evenes kommune, men det kan forventes at det også vil forekomme fugleinfluensa i vårt område. Evenes kommune setter derfor ut søppeldunker som et tiltak for å forebygge eventuell smitte blant villfugler.

Søppeldunkene plasseres på på ulike steder i kommunen slik at privatpersoner har mulighet til å kaste døde villfugler. Søppeldunkene er merket med «Kun døde fugler». Kommunalt ansatte følger opp tømming av innhold i søppeldunkene i samarbeid med HRS.

Søppeldunker til oppsamling av døde villfugler settes ut på følgende steder:

• Returpunkt fritidsrenovasjon Østervik
  • Returpunkt fritidsrenovasjon Bogen
  • Returpunkt fritidsrenovasjon Tårstad

Privatpersoner som finner døde fugler, kan fjerne disse ved å:

• Bruke engangshansker og ev munnbind.
  • Pakke de(n) døde fuglene inn i to poser som lukkes godt.
  • Levere fuglene i merkede søppelbokser på angitt sted.
  • God håndhygiene etter å ha fjernet døde fugler

Vi anbefaler at kun voksne personer håndterer døde villfugler.

Dersom du kommer over et større antall døde fugler, ta kontakt med kommunen som vil bistå med opprydding. Telefon 769 81 500 eller meld fra på e- post: postmottak@evenes.kommune.no.