Garanterer minstepris for boliger

Evenes kommune garanterer at nybyggere skal få minst 90 prosent av kjøpsprisen eller byggekostnaden hvis de selger før det er gått ti år. Tirsdag 28. mai kl. 18.00 er det folkemøte og salgsstart for prosjekter både på Liland og i Bogen.

Dette er havutsikten like ved Skoletunet i Bogen på en godværsdag. Terje Bartholsen

I mange år har boligprisene vært lave i Evenes. Dette har gjort mange nervøse for å bygge nytt. Garantien fra kommunen skal endre på det.

– Dette er et kreativt grep for å møte en av de viktigste utfordringene med å få fart på boligbyggingen i Evenes, sier ordfører Terje Bartholsen.

– Historiske priser gjør at det ser ulønnsomt ut å bygge boliger her. Men historiske priser forteller ikke hele sannheten. Med den store veksten som skjer i Evenes-regionen som gir tilflytting og vekst til Evenes er vi overbevist om at boligmarkedet vil komme i balanse om ganske få år. I mellomtiden gir vi folk trygghet for investeringen i bolig. Så det er ingenting å vente på, sier ordføreren.

Ordningen er søknadsbasert og har en foreløpig totalramme på 27,5 millioner kroner. Garantien gis til nye boliger opp til seks millioner kroner, der kommunen garanterer at husbyggeren eller kjøperen av nybygd bolig skal få minimum 90 prosent av nyprisen ved et salg. På denne måten vil alle selgere helst selge til andre, mens den kommunale garantien gir en minstepris. Den er samtidig også verdifull når husbyggeren eller nybolig-kjøperen skal søke om lån. Banken vet minsteverdien på boligen de neste ti årene.

– Dette er et verdipapir å gå i banken med. Vi tror dette vil bli svært ettertraktet, sier Torill Larsen i tilflytterteamet i Evenes kommune.

Formannskapet avgjør søknadene. En av betingelsene for å være med på ordningen er at boligen anses kurant å omsette. Det kan ha  både med beliggenhet og utforming å gjøre. Tirsdag har kommunen invitert til folkemøte på Evenes samfunnshus der det blir salgsstart for leiligheter på Bergviknes / Bogen og for nøkterne eneboliger på Liland.

Program for folkemøtet i Bogen tirsdag 28. mai kl. 18.00 ses her.

Ordfører Terje Bartholsen, Torill Larsen i tilflytterteamet, kommunedirektør Bjørn Tore Sørensen og Hugo Heimgård i tilflytterteamet står på Skoletunet.  - Klikk for stort bildeEvenes kommune er spent på mottagelsen av nye leiligheter på skoletunet. Fra venstre: Ordfører Terje Bartholsen, Torill Larsen i tilflytterteamet, kommunedirektør Bjørn Tore Sørensen og Hugo Heimgård i tilflytterteamet. Unn Kristin Laberg