Forfalte byggverk – Tilbud fra Evenes kommune

Evenes kommune har i 2023 hatt mer rettet fokus mot forsøpling og forfalte byggverk i kommunen. Da med fokus på hvordan kommunen kan stimulere til at private rydder opp på sine eiendommer. Som et ledd i dette har vi et prosjekt for å få sanert byggverk ved nedbrenning, der det vil være aktuelt å bruke nedbrenningsobjekt som eventuell øvelse for lokalt brannvesen.

Tilbud

Evenes kommune vil tilby en pakke der kommunen går inn som ansvarlig, og sørger for nedbrenning av eldre forfalte byggverk (eldre hus, evt. fjøs og/eller andre private bygninger).

Følgende momenter/vilkår for inngåelse av samarbeid med private:

• Evenes kommune ivaretar søknadsprosess inkl. miljøkartlegging, byggesaksbehandling og praktisk nedbrenning
  • Eier/ansvarlig vil være ansvarlig for opprydding av branntomt i etterkant.
  • Det skal inngås en samarbeidsavtale mellom kommunen og eier/ansvarlig.

Får å kunne tilby en slik pakke til private eiere vil kommunen måtte kreve et gebyr på totalt 40.000,- per eiendom det inngås samarbeid på.

Søknad om deltakelse/kontrakt med kommunen

Det bes om at interesserte grunneiere/ansvarlige melder inn ønskede objekter til Evenes kommune innen tirsdag 15. august 2023.

Innmeldte objekter vil bli gjennomgått i samarbeid med brannvesenet for å avklare om nedbrenning kan utføres, og ved stor pågang vil det være loddtrekning blant de som kommunen kan tilby dette til. Foreløpig er det aktuelt å inngå samarbeid på totalt 5-8 objekter.

Det bes om grunneiere/ansvarlige som ønsker et slikt samarbeid med Evenes kommune melder dette innen tirsdag 15. august på e-post til postmottak@evenes.kommune.no

I innmeldingen bør følgende være med:

• Eiendommen det gjelder og hjemmelshaver/ansvarlig. Ved annen ansvarlig enn grunneier må det foreligge fullmakt før eventuell inngåelse av formelt samarbeid.
  • Beskrivelse av forfalt bygg som ønskes nedbrent, herunder kort beskrivelse av bygningsmateriell som er brukt i bygget. Det bør også følge en kort beskrivelse av tilstand; om det er forsvarlig å gå inn i bygg eller ikke. Det vil være bra om noen enkle bilder av bygget kan følge innsendelsen.
  • Kontaktinformasjon for å kunne avtale befaring og eventuelt oversendelse av tilbud på samarbeid.

Inngåelse av samarbeid/kontrakt

Evenes kommune vil etter 15. august gå gjennom innmeldte objekter, for å vurdere hvilke objekter som kan tilfredsstille krav til bl.a. HMS-ivaretakelse for brannvesenet.

Deretter vil interesserte få tilbakemelding og tilbud om inngåelse av samarbeidsavtale. Ved mange innmeldte behov vil det være loddtrekning blant de som anses som gjennomførbare for nedbrenning.

Det vil være frist for å akseptere/inngå samarbeidsavtale, slik at de som eventuelt står på venteliste kan få tilbud.

Spørsmål og kontaktinformasjon

Ved spørsmål om tilbud/kampanje fra Evenes kommune kan det fortløpende tas kontakt med:

Navn: Stein-Even Fjellaksel
E-post: stein-even.fjellaksel@evenes.kommune.no