Alle salgssteder/detaljister plikter å etablere en internkontroll jf. tobakksskadeloven § 5. Internkontrollen skal være tilpasset det enkelte salgsstedet og blant annet å bidra til at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om regelverket. Kravene til internkontrollen er nærmere regulert i kapittel 5 i tobakkssalgsforskriften
Internkontrollen skal dokumenteres skriftlig og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av salgsstedets størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold. Dokumentasjonen skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig for tilsynsmyndigheten.
Internkontrollen skal minimum inneholde følgende:
- Tobakksskadeloven
- Tobakkssalgsforskriften
- Organisasjonskart.
- Rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik. Info
- Bekreftelse på at samtlige ansatte har tilstrekkelige kunnskaper og kompetanse til å overholde kravene i tobakksskadeloven og bestemmelsene i denne(signaturskjema på gjennomført opplæring).
Internkontrollen kan oppbevares sammen med internkontroll for alkohol.