Plan for kriseledelse - Kriseledelse
Artikkelindeks
Side 6 av 11
Kriseledelse
Varsling av den kommunale kriseledelse
Ved omfattende ulykke eller katastrofe har hvert enkelt medlem i kriseledelsen rett og plikt til å beslutte at kriseledelse etableres.
Ved omfattende ulykke eller katastrofe har hvert enkelt medlem i kriseledelsen rett og plikt til å beslutte at kriseledelse etableres.
Kriseledelsens sammensetning:
- Ordfører, leder
- Rådmann, nestleder
- Plan- og utviklingssjef Evenes og Tjeldsund
- Helse- og omsorgssjef
- Leder for informasjonsgruppen
Assistanse til kriseledelsen:
- Varaordfører, stedfortreder for ordfører
- Leder for Fellesavdelingen.
- Brannsjef
For kontaktinformasjon: - se varslingslisten.
Kriseledelsens oppgaver
- Avklare ansvarsforhold til politi/lensmann.
- Innhente opplysninger om situasjonen i kommunen, og hvilke konsekvenser det kan ha for kommunen.
- Innhente nødvendige økonomiske garantier (tredjepartansvar).
- Ta beslutninger om å iverksette tiltak for å hindre skader på personer og materielle verdier innenfor kommunens ansvarsområde / myndighetsområde.
- Prioritere kommunens egne ressurser.
- Holde kontakt med innsatsledelsen.
- Utarbeide og sende ut informasjon til befolkning og media.
- Gi rapport om situasjonen i kommunen til Fylkesmannen.
- Samarbeide med offentlige myndigheter, bedrifter og private, samt frivillige organisasjoner for best mulig utnyttelse av beredskapsressursene.
- Vurdere om kriseteamet skal etableres.
Etableringssted for kriseledelsen
Rådhuset Evenes kommune.
Fullmakt til ordfører og rådmann i krisesituasjoner
- Disponere nødvendige midler til sikringstiltak for å verne liv, verdier og miljø.
- Omdisponere kommunalt personell og maskiner/redskaper til nødvendige oppgaver som situasjonen krever. Stanse midlertidig enkelte av kommunens virksomheter hvor dette er nødvendig for å omdirigere ressurser til redningstjeneste m.m.
- Pålegge overtids- og ekstraarbeid.
- Utøve nødvendig kommunal myndighet som situasjonen krever.
Kommunestyret har vedtatt følgende fullmakter til kommunal kriseledelse (i fredstid).
I krisesituasjoner, jfr. Kommunens kriseplan, har rådmannen følgende fullmakter:
I rådmannens fravær delegeres fullmakter videre til (i prioritert rekkefølge) PLU-sjef, ordfører eller varaordfører:
- Disponere inntil 1 million kr. til nødvendig hjelp til kriserammede til forpleining m.m. skadebegrensning og nødvendige sikringstiltak for å verne liv, verdier og miljø, hjelp ved akutt behov for opprydding og utbedring av materielle skader og funksjonsforstyrrelser.
- Omdisponere kommunalt personell og maskiner/redskaper til påtrengende hjelpetiltak, og utføring av andre nødvendige oppgaver som situasjonen krever.
- Stanse midlertidig enkelte av kommunens virksomheter hvor dette er nødvendig for å omdirigere ressurser til redningstjeneste m.m.
- Pålegge overtids- og ekstraarbeid.
- Utøve nødvendig kommunal myndighet som situasjonen krever.
- Rammebeløpet ovenfor i pkt. 1, kan overskrides ved påtrengende behov, og bevilgende folkevalgte organ ikke kan sammenkalles. Oversikt over forbruk av midler etter ovenstående skal så snart som mulig forelegges formannskapet til godkjenning.